fenomena tidak cukup tidur

assalamualaikum and hey.
10:41AM
12/5/2012
okay!
tengok tajuk kat atas pon dah tau kan asha nak buat entri ape .
jum jum..


asha ade baca satu artikal yang selalu rakyat malaysia pandang remeh.
perunding kardiologi pusat perubatan tropicana, Dr haizal haron kamar, berkata kajian terhadap 70,000 wanita pada 2003 mendapati,mereka yang tidur kurang dari lima jam mempunyai 50% risiko mendapat penyakit jantung.6jam tidur pula meningkatkan 20% risiko penyakit berkenaan. 10% risiko untok tidur 7jam berbanding mereka yang tidur 8jam sehari.wanita yang terlebih tidur jugak,9jam atau lebih mempunyai 38% risiko mendapat serangan penyakit jantung.
kajian terbaru yang dijalankan journal of american medical association(jama)
pada disember 2008 pulak mendapati purata kurang dari 1jam tidur setiap malam meningkat kan risiko deposit kalsium dalam saluran arteri yang membekalkan darah kepada jantung sebanyak 16%.
dan 27% daripada mereka yang tidur kurang 5jam setiap malam menunjukkan plak berlemak pada jantung manakala 11% yang tidur 5-7jam dan hanya 6%tidur lebih 7jam setiap malam menunjukkan penyekatan aliran darah pada saluran arteri.

so,korang jangan tidur lambat tau!
jangan kurang atau jangan lebih dari 8jam.
^______^
same same kita atasi.


sekian!
terima kasih kerana membaca.


THANKS FOR READING

2 comments:

ctm said...

kite selalu x bole tidur :|

asha said...

bahaya tu . jangan amalkan selalu tau , maybe ctm selalu tidur petang kot ,

Post a Comment